I Mixit Letter 19/08/2012 Dance With Me - En Kreativ Resa konstaterade vi att man idag som artist och musikskapare helt själv kan distribuera och dela sina verk digitalt. Vi vill fortsätta på detta spår genom att dela med oss några tips på de distributörer som finns.

Med tjänsten Ubetoo behåller du copyrighten till din musik men det är Ubetoo som har rättigheterna till den digitala distributionen. Om du väljer att avsluta ditt medlemskap återfår du rättigheterna. För att kunna få din musik distribuerad till stora aktörer såsom Spotify, Itunes och Amazon måste du först signa upp och betala en medlemsavgift. Här kan du läsa mer om deras villkor och priser.

Liknande upplägg har distributionstjänsten Record Union där du behåller äganderätten till din musik. Till skillnad från Ubetoo där du betalar medlemsavgift så betalar du istället ett standardpris för att släppa en enskild singel, EP eller album. Fler tjänster för digital distribution av musik finns och Musicnomad listar ett urplock

Om man inte vill betala för tjänsten att distribuera sin musik har man ju alltid alternativet att snällt vänta på att bli upptäckt och signa med ett skivbolag. För att lyckas med det kan det ju vara smart att profilera sig och hitta andra sätt att nå ut med sitt material, exempelvis genom att skapa hemsidor och synas i sociala media. Mer om det en annan gång. 
 
Picture
Kopplat till förra brevet fick vi tipset om en blogg som skriver om just detta. Hur marknadsför man sig som artist och varför är det viktigt. Pär Berglund och Lasse Thomasson ger tips, råd och idéer om det som händer i musikvärlden med fokus på marknadsföring.

De erbjuder att hjälpa dig som artist med marknadsföring, håller föreläsningar och workshops, hjälper dig att komma igång på webben och i sociala medier. De erbjuder även coaching och rådgivning. Mer detaljer om deras tjänster kan ni läsa här.

Kika in på deras blogg och redan där hittar ni matnyttiga tips kring marknadsföring och hur man når ut med sin musik.


The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!
 
Skulle man kanske kunna säga att det är tack vare Thomas Alva Edison som dagens musikindustri ser ut som det gör? 1877 lanserades nämligen fonografen som var en tidig föregångare till grammofonen. Efter stenkakorna kom vinylskivor, det där med magnetiska band följt av varierande digitala lagringsmedia som kulminerat i att vi idag hejvilt strömmar och lagrar musik på mobilen eller i "molnet" om vartannat. 

Dagens teknik har gjort det lättare för gemene person att göra egna låtar och även dela dessa. Det är ena halvan av tårtan.

Andra delen behövs om man ska kunna ställa till med ett riktigt kalas. Det räcker inte alltid med att lyckas göra en väldigt bra låt och dela ut den på nätet hit och dit. I vissa fall slår den, men det är lätt att ens kreativa verk drunknar i den stora mediamängden på internet där alla, precis alla, har rätt till sina five minutes of fame. (Fegt gissat av Mr Warhol)

Vad gör man då för att nå ut till många som ny artist? Det gäller att jobba med sitt varumärke och med att marknadsföra sig som artist för att kunna träda in i rampljuset. Vi vill undersöka vilka möjligheter som finns här och vilka tjänster som redan erbjuds. Har ni tips på företag som jobbar med promotion av mindre artister så skriv en kommentar!

 
Sensation Innerspace i Oslo härom veckan spelade Mark Knight (tror jag det var) en del av låten Insomnia av Faithless (2:20 in i videon). En låt som kom för ungefär 17 år sedan (1995) och jag var själv bara 16 år gammal då. Vi blev glatt överraskade av att få höra den igen och samtidigt lite förvånade just då.

Men egentligen är det inte så konstigt för om man lyssnar på den del av låten ni hör i videon så låter det som en låt av t.ex. Avicii. Den stora skillnaden är att den här delen i Insomnia är en del som ligger i slutet på låten. Hade det varit en Avicii-låt så hade den här delen varit grundpartiet i låten.

En kritik som populärmusiken alltid får utstå är att det inte är något nyskapande och att allt låter likadant. Det man kan fråga sig är varför råkar det vara så? Är det så att vi människor är inprogrammerade att vissa harmonier och strukturer tilltalar oss mer än andra. Att svår eller smal musik är sådant som bryter detta mönster och därför tilltalar en mindre skara.

Denna fråga ställde sig ett team från University of Bristol och med hjälp av mjukvara framtagen av Echonest analyserade de 50 år av hit-musik. Wired skrev en artikel om detta i somras som jag kan rekommendera att läsa.

Vad resultatet kan konstatera så här långt är att harmonier har på senare år blivit mindre viktiga och de senaste två åren har det varit väldigt populärt med råa och smutsiga toner. Rytmen är enkel och med ett tempo mellan 90bpm till 110bpm. På senare år (från 1980) har man också successivt skruvat upp ljudvolymen. 

Läs mer här:
- How to create a hit record (Wired UK)
- Score a hit (a website that aims to find out if it is possible to predict hits in the UK singles charts)
- The Echonest (software that analyze music)

The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!
 
Baserat på ett blogginlägg (Am I an Inmate?) jag skrev som var inspirerat av Alan Cooper's bok "The Inmates Are Running The Asylum" började jag fundera på hur skulle en musikspelare som var superenkel att använda se ut. Nu menar jag en musikspelare på datorn som min far (inget ont om honom men han är inte en van datoranvändare) kan använda. Det är dags att tänka om och istället för att utbilda människan till att kunna använda datorprogram istället anpassa datorprogrammen så att en människa kan använda de.

På samma sätt som att en alarmklocka har ett huvudsakligt syfte, att väcka dig den tid du vill bli väckt, så vilken är den huvudsakliga funktionaliteten i en musikspelare? Jag är dessutom inte intresserad av att ha en musikspelare som kan allt och hela världen utan den skall ha ett enda syfte - och det är att kunna spela musik - men den skall vara superenkel att använda.

Jag tänker så här. Om vi tar ett steg tillbaka till hur det var förr. Innan iTunes, Spotify, Winamp, Windows media player mfl. fanns. Vi behöver inte gå långt tillbaka, så låt oss studera min far. När han vill lyssna på musik så börjar han med att kolla i sin samling av CD-skivor och känner jag min far så kommer han välja Johnny Cash eller någon annan countrymusik. Han har inte skivorna sorterade i någon ordning. Kanske ligger de så att den skiva han lyssnade på senast ligger närmast till hands. Han tar CD-skivan han vill lyssna på och stoppar in den i CD-spelaren. Trycker på Play och låter musiken spela. Är det någon han inte gillar så byter han till nästa.

Det huvudsakliga syftet här är att helt enkelt spela musik han gillar. Jag vet att han är föga intresserad av att skapa spellistor, sortera musiken i någon speciell ordning eller berätta för omvärlden vad han lyssnar på just nu.

Jag gillar Spotify och tycker det är en fantastisk produkt. För mig som är van datoranvändare har jag inget problem med dess användargränssnitt. Denna produkt skulle jag vilja introducera för min far då det finns jättemycket country att hitta här. Problemet är att jag kan med god säkerhet säga att han skulle tycka att det är för liten text och för svårt att använda så för att undvika att känna sig dum skulle han antagligen gå tillbaka till CD-skivorna.

Jag vill med detta utmana er alla till att fundera på hur DU skulle designa en Spotify-klient (eller motsvarande musikspelare) så att min far och andra mindre datorvana människor med lätthet skulle kunna åtnjuta musik på det här sättet. Vad tycker NI är det mest viktiga i denna typ av applikation? Skriv gärna i kommentarsfältet till detta inlägg.

The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!
 
Veckans Mixit Letter är lite annorlunda och ett brev som egentligen skriver sig själv. Hoppade på Utbildningsradions kampanj om att bli programchef för ett program i deras arkiv och började leta mig in i deras arkiv. Hittade ett väldigt inspirerande inslag där vi hör Miss Dilemma (Emma Karlsson) berätta om DJ:ing och hennes bakgrund. Hör hur hon berättar om hur man bygger upp en puls och energi i musiken, eller som intervjuaren beskriver det:

"Av annan musik skapar hon egna låtar i stundens inspiration"

Och med de orden hoppas jag att detta gamla inslag i Utbildningsradions arkiv kan inspirera er. Vilket är vad Mixit handlar om!

The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!
 
Picture
Free image courtesy of FreeDigitalPhotos.net
Tänk dig en minimal svart kläning som består av mjukt böljande våder och några få dekorativt påsydda detaljer som du bär när du ska på fest. Du hamnar i gung och stampar försiktigt och rytmiskt takten med den släta framdelen av den höga skon med smal klack.

Tänk dig minimal melodi som består av  mjukt böljande slingor och några få dekorativt sjungna stavelser följt av en paus. Du hamnar i gung och stampar takten med foten och närsom din kropp blivit ett med de mjuka rytmerna så klampar den tunga synthen in och den massivt pulserande bastrumman försätter din kropp i självsvängning. 

Picture
Häromdagen tipsade Carl Löfgren i Studio.se veckans-samplingssvep om Tech-House Tops som är ett bibliotek av trumloopar som alla saknar bastrumma. Fördelen sägs vara att det ger flexibilitet till användaren som själv kan lägga på sin tunga synt och pulserande bastrumma. 

På klubben funkar det här fantastiskt, förutsatt att stämningen byggs upp på rätt sätt förstås. Man kanske tar en bolero över axlarna och går fram till baren när man just klivit in på stället, på samma sätt som att man kanske väljer något mer melodiskt än tungt att spela i början. 

När stunden är inne, kroppen är varm och du är ett med dig själv och känner dig som vackrast i världen i den lilla klänningen där på dansgolvet så kommer ett stilla parti. Lamporna dimmas och luften dallrar. Du stampar försiktigt och rytmiskt takten med den släta framdelen på skon medan du blundar. Tills… tills dess att stället  exploderar i en rytmisk orgie av blinkande ljusorgel och en tungt dunkande bastrumma.

Den lilla svarta och tech house. Det är minimalt, det är vackert och det enda du behöver för en het helkväll!

Om du vill ha mer kött på benen än det min förklaring nyss gav dig så finns ju alltid Wikipedia. Du kan läsa om det på Wikipedia och för att förstå vad det handlar om så har jag satt ihop en Spotify-playlist till dig här nedan.


The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!
 
Picture
Bara för att det idag är mycket enklare att anskaffa den utrustning som behövs för att producera musik betyder det inte att det är lätt. I vilken ände börjar man och hur går det egentligen till att få till det ljud som du hör spelas i dina högtalare. Det är i mångt och mycket ett hantverk att både skriva musiken och att få till en mix som låter bra.

Det finns utbildningar man kan gå för att lära sig detta men finns det några möjligheter att utbilda sig i detta i kombination med sitt heltidsarbete. Vi valde att prata med Anders Lundin, Biträdande rektor på SAE Institute Stockholm, och ställde honom några frågor. Som svar på vår första fråga om de har kurser som går att kombinera med ett heltidsarbete berättar Anders att SAE har deltidsutbildningar som han rekommenderar.

Electronic Music Production (EMP)

EMP är en 6 månader lång utbildning med fokus på att skapa musik med hjälp av elektroniska hjälpmedel, och då främst datorn. Namnet till trots behöver man inte fokusera på elektronisk musik, även om många jobbar med just den genren.

Songwriting and Music Production (SMP)

SMP är vår senaste kurs, med premiär den 17 september 2012. Även denna är 6 månader lång och fokuserar mer på låtskrivande med utgångspunkt från musikteori och textförfattande, men även med en betydande del inspelningsteknik för att man som låtskrivare även ska kunna spela in sina verk och presentera dessa på ett tillfredsställande sätt.

Audio Production Program (APP)

APP är en mycket omfattande utbildning som ska utbilda morgondagens ljudproducenter. Den är 18 månader lång och ger eleven en bredd som ska möjliggöra en karriär inom ljudbranschen som t.ex musikproducent, ljudläggare, spelljudsdesigner etc. Djupgående ljudteknik i kombination med mycket kreativa inslag skapar en i många avseenden unik utbildning. Denna finns än så länge endast hos oss i Stockholm.

Varför SAE?

Vår följdfråga blir varför skall man läsa sina kurser hos SAE och vad kan de erbjuda, på vilket Lundin svarar:
"SAE kombinerar djupgående teori med en stor mängd praktisk träning. Alla i personalen hos oss i Stockholm har dessutom någon form av professionell koppling till olika delar av branschen, vilket borgar för bra "know how" och erfarenhet.

Vidare är SAE Institute värdens största skola inom sitt område, med 54 campus i totalt 26 länder. Detta gör SAE till ett internationellt varumärke där en avklarad utbildning är en erkänd merit i större delen av världen. "

Picture
EMP-elev under en produktion (foto från SAE's hemsida)

Kursinformation

Aktuell information om deras kurser finns på SAE's hemsida (www.saestockholm.se) där du också kan beställa hem broschyrer. Varje onsdag har skolan drop-in klockan 17.00 då du kan få en rundtur av skolan och i samband med denna en beskrivning och genomgång av de olika utbildningar som erbjuds.
The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!
 
Picture
Det började med regn, åter regn och det var droppen så vi styrde kosan söderut en måndag. Efter en ganska kort första etapp, med ett soligt Småland som destination, kom vi underfund med att ett dagligt regn nog var bra. Både för den frodiga grönskan och för kreativitetens skull. Som tur var beslutade sig regnmolnen att följa med oss på vår kreativa resa längs med Sveriges vackra västkust, över till Danmark och sedan förgylla får tillvaro med åtminstone en daglig skur innan vi körde tillbaka längs med östkusten. 

Picture
De regniga stunderna ägnades åt musikskapande och vi började redan första kvällen på Huskvarna Stadshotell där vi fick frågan om vi utan extra kostnad ville bli uppgraderade till den fina sviten med ett något udda badkar mitt i rummet. Vi trivdes bra i den inspirerande interiören på hotellet där varje rum har sitt eget tema och redan första kvällen, efter en god middag på hotellets veranda, var tonerna till den kommande hitlåten Dance With Me ett faktum. Inspirerad av 90-talets discohits presenterade DeeJayBee sitt förslag till nästa sommarplåga!


Picture
Stärkta av en god natts sömn inledde vi tisdagen med en morgonjogg längs med vätterns strand. 

Den nya dängan repeterades friskt på bilstereon. Vi började på macken i Jönköping och sedan spelade för Varberg, Halmstad, Helsingborg, Gilleleje, Köpenhamn, Malmö och Lund. Vi tankade med dörren öppen.

Picture
Bilturerna gick på så vis ganska smidigt och vi varvade detta med att låta fantastiska idéer till Mixit konceptets framtid födas och jobbade vidare på kaféer och restauranger medan vi åt gott och njöt av ledigheten. 

Picture
Utanför Varberg råkade vi av en slump på Världsarvet Grimeton, vilket passade den mångsidiga och kreativa duon som faktiskt består av en elektroingenjör och en tidigare radioamatör. 

Det var ett mycket intressant studiebesök till en plats som har tekniken som krävdes för att sända tal och musik över "etern" för första gången. Det första rundradioprogrammet ordnades en man vid namn Fessenden som år 1906 gjorde en provsänding vid Brant Rock. Istället för morse fick de radiotelegrafister som befann sig på handelsbåtar utanför USAs östkust höra tal och musik. En sensation.

Picture
Med dagens teknik tar vi det nästan som en självklarhet att kunna distribuera media världen över i form av mediaströmmar som förväntas vara ständigt uppdaterade. Idag kan man aktivt välja vilka medier vi vill ta del av. Idag kan man till och med helt själv distribuera och dela media digitalt.

Picture
Vägarna tog oss till ett molnigt Halmstad där vi roade oss med att fixa texter till den nya låten. Efter ett antal plågsamma omtagningar hade vi till vår och kanske också lite vår närmsta hotellgrannes förtret spelat in något som liknade sång. Ibland är nöjet under resans gång viktigare än resultatet och prestationen firades med skön tech house på en lokal klubb med temat "house untzdag".

Picture
Efter det hamnade vi i Danmark och som den kreativa och dynamiska duo vi är så gillar vi att utmana varandra kom vi på den briljanta idén att roa oss med att göra varsin demo remix i väntan på att kunna spela in nya vocals till den slutgiltiga versionen. DeeJayBee körde stenhårt på hardstyle-spåret medan AnniMe, inspirerad av tech house, tog en lite mer minimal riktning med feta basgångar och slapp höra sin egen röst.

Picture
Mellan regnskurarna så roade vi oss med bilturerna, sightseeing-promenader i de olika städerna och mysiga restaurangbesök. Där föddes många bra och roliga idéer. Någonting vi ser fram emot att jobba vidare med nu till hösten. Faktum är att vi så sent som idag har dekorerat om städskrubben och testat den nya mikrofonen. Håll ögon och öronen öppna för snart kommer den slutliga versionen på Dance With Me. Ändå är detta ändå bara början på den kreativan resan.

The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!
 
I denna första Mixit-artikel kommer ett inlägg som jag skrev när jag gästade Clarions blogg förra sommaren. 
Då ska vi gå in på det tekniska för en stund. Ett område som man kan snöa in sig på hur mycket som helst och det skulle säkert gå fylla en hel vecka med bara det här. Min tanke är att ni som läser skall få en inblick i vilka komponenter som ett vanligt DJ-kit består av och de tre huvudtyper som finns.
Låt oss börja från början. Vad handlar det hela om? Jo, du som DJ har i uppgift att framföra en ström av musik utan något avbrott. För att kunna åstadkomma detta så behöver du ha två källor av musik och något som kan blanda ihop dessa två. Det är den enkla principen egentligen att samtidigt som ena låten spelas så kan man förbereda nästa och starta den innan den första slutar.

CD- och vinyl-setup

Picture
Bilden ovan visar ett typexempel på hur det kan se ut. Om vi börjar med ljudkällorna så är det vanliga att man har två vinylspelare eller två CD-spelare och på vissa ställen så kan det se ut som ovan att man har både vinylspelare och CD-spelare. Alla källor är inkopplade till den centrala delen i setupen och det är mixern. Mixern har till uppgift att blanda ihop musiken från alla källorna till huvudutgången (benämns ofta som Master).

För att kunna kontrollera den här ihopblandningen så har en mixer ett antal reglage. På bilden ser ni en 4-kanals stereomixer. Det betyder att den kan hantera 4 st stereokällor och man kan se att varje kanal har sin sektion. Varje kanal har ett lodrätt reglage och det är med det här reglaget man styr egentligen huruvida den kanalen skall mixas in och hur mycket. De fyra rattar man ser per kanal styr Gain, HF, MF och LF. Vi kommer gå igenom deras betydelse mer i nästa inlägg.

I mixern kopplar man in hörlurarna som används för att kunna lyssna på den källan som inte går ut på huvudutgången. För att kunna hitta en bra startpunkt, hitta rätt takt m.m. Med de gula knapparna varje kanal har styr man om ljudet från kanalen skall höras i hörlurarna. När de är intryckta så lyser de och är aktiva.

Många mixar har även en crossfade. Det är det vågräta reglaget på bilden. Den används för att mjukt mixa mellan två kanaler. Istället för att dra ned t.ex. kanal 1 samtidigt som du drar upp kanal 3 med de lodräta reglagen kan du tilldela crossfadern att reglera kanal 1 och 3. När crossfadern står i mitten så mixas både 1 och 3 ut till huvudutgången och när den står längst till vänster hörs bara kanal 1, och på samma sätt hörs bara kanal 3 när den står längst ut till höger.

CD-spelaren fungerar egentligen precis som en vanlig CD-spelare. En stor skillnad (förutom priset) är att den är snabbare och mer stabil än vad en vanlig CD-spelare är. Principen är dock väldigt enkel och det är att man hittar en startpunkt (cue) som man sätter och startar från när det är dags. Sen kan en avancerad CD-spelare ha en hög andra funktioner som vi inte kommer att ta upp nu.

Latop-setup

Picture
I den här uppsättningen så använder man sig av CD-spelarens och mixerns funktioner men man låter ljudet komma från datorn. Detta åstadkommer man med ett speciellt ljudkort som kopplas till datorn med USB eller firewire och med en speciell programvara som körs på datorn. Det här ljudkortet har två ljudkanaler som du kopplar in i mixern. I programvaran har du en spelare för vardera kanal så i princip så motsvarar datorn två CD-spelare. I teorin så kan du i programmets användargränssnitt styra “CD-spelarna” men det är praktiskt svårt att få till bra mixningar med EN muspekare.

Det man gör är att man har speciella CD-skivor som innehåller ett speciellt ljudspår med vad vi kan säga är tidkodsinformation. Denna information är inkodad som ljud och plockas ut från CD-spelaren som vanligt men istället för att koppla in den direkt till mixern så kopplar man in CD-spelaren i det här speciella ljudkortet. Ljudkortet avkodar signalen och kan skicka informationen till programvarans CD-spelare om var i låten den skall spela. Detta gör att du kan hoppa i låten, spola, scratcha, pausa m.m. med hjälp av den riktiga CD-spelaren. Principen är densamma med vinylspelare där man istället har speciella vinylskivor som har tidkodsinformation inkodat.

Mobil setup

Picture
När du kommer till ett ställe som inte har ett bord utan kanske bara en PA-anläggning, vilket kan vara vanligt på fester och vissa företagsevent, så finns det en annan typ av setup där du i princip kör allt från datorn.

På samma sätt som i förra setupen så är det datorn som spelar upp musiken och till den kopplar man en extern kontrollenhet för att styra programvaran. Den här kontrollenheten kan även innehålla ett tvåkanalsljudkort så du behöver inget extra ljudkort. På kontrollenheten har du mixer-reglage och CD-spelarfunktioner. Den här uppsättningen är väldigt portabel och enkel att frakta.

The Mixit Letter is a weekly letter with articles written by our Mixit Coaches to with knowledge inspire you to take the step you need to fully live out your musical dream. This letter is provided for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire as many people as possible!

    The Mixit Letter

    Picture
    The Mixit Letter is a weekly letter providing you with inspiring articles written by our Mixit Coaches. This letter is given to you for free and we encourage you to spread the articles so we can inspire others to live out their musical dreams and take that small step that is needed.

    That is what Mixit is all about!

    Mixit Coaches

    Picture
    Jonas Birmé is a manager who on his spare time is DJ:ing and producing music. One day he decided that he wanted to produce music and you can find his music today on Spotify under his artist name DeeJayBee.

    Picture
    Annie Rydholm is an engineer who on her spare time live out her music through the recently created DJ-duo A&B Creative Duo that just started to produce music.  Her artist name is AnniMe.

    Archives

    December 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012

    Categories

    All